July 15, 2009

四部電影--來自我喜歡的演員

最近剛好看了幾部片
原因也相似地是因為前篇所提到的四個演員
雖然電影類型差別頗大
但仍索性在一篇之中並提
順便依自己的喜好排序
由最不喜歡的一篇開始說起
(驀然發現,除了"Reign over me"以外
這幾片竟然都剛好選擇演員臉部特寫當作海報)

Seven pounds ★★★☆☆這部Will Smith 演的劇情片
有種小成本製作的感覺
對我來說片子的步調太慢
但是這種逐步揭露事實的方式還算有趣
所以觀賞之前,對於這部片知道得越少越好
也不能說不感人
但不知道那是哪個環節出錯
就是覺得感情的表達不夠真摯
劇情本身我覺得讓人無法相信
角色的個性設定太單薄
讓我無法對主角的情緒與想法產生共鳴
結尾差強人意
算是看了不會後悔,但也不會想重看一次

The number 23 ★★★☆☆如果要用一句話來總結這部電影
我會說"適合闔家觀賞的兇殺片"
這又是一個失去記憶的主角追尋真相的過程為主題的片
最近我看的相似的題材還有Paycheck 與 Memento
History of Violence 有興趣但還沒看
加上Bourne 三部曲以及族繁不及備載
這還真是一個非常受到愛用的題材
23 這部片打算走驚悚風格
但是這個劇本很奇妙地安插了一個兒子的角色
讓整部片突然變得老少咸宜
對我來說是很有趣的嘗試,給了一點分數
但是整部片的取向混亂,挺沒有一致感的
Jim Carrey 的表現也不太特出

Reign over me ★★★★☆這部片取向混亂的程度與"23" 幾乎不相上下
比如導演很奇妙地想要堅持這是一部喜劇
所以在詭異的地方穿插突兀的笑點
但是"Reign~"勝在較為平順, 雕琢的痕跡較不明顯
"完成的較小目標"的"Reign~"
與"沒有完成的較大目標"的"23"
還是前者略勝
看幕後花絮談到
導演希望拍一部場景設在紐約,卻沒有直昇機俯瞰紐約市的畫面的電影
所以角色們都在大街小巷裡穿梭
表達出他們寂寞與渺小的感覺
我覺得這部片在傳達角色感受的部分倒是做得不錯
也就因此讓我比較能受感動

Everything is illuminated ★★★★★這是一部我會推薦給任何人看的片
主題雖然是世界大戰時期的猶太人屠殺
但是場景設在現代,並且整部片毫不沉重
這樣的主題下,片中安插的喜劇元素
非但沒有上述幾部片取向混亂的感覺
反而覺得非常適切可愛
不管是導演或劇作家都該被大大稱讚一番
強力推薦的一部片
是我最近看到最喜歡的片之一
(下篇會介紹更多)

這是導演Liev Schreiber 的出道作
而他正是X-MEN 外傳金剛狼裡的Victor, 金剛狼的哥哥
(我對虎牙有強烈的偏好
所以對於片中他白白的小尖牙扮相印象深刻)
順道一提,原著小說的作家客串了一幕
演出在墓園操作吹草機的人
我一眼就注意到他很詭異
應該說是導演給他的設計夠搶眼嗎......

4 comments:

Roman said...

Finally, I've seen the movie "Everything is illuminated". it's quite interesting. I did not get many things but general impression is very good (maybe book is better). Mostly I enjoyed two things: Jewish story (which likely based on real facts) and landscapes of modern Ukraine.

For example this phrase which tells a lot - (near destroyed building) Jonathan: What happened? Alex: Independence.

Thank you for recommending. Such movies should not be missed.

By the way, except the xmens, Liev Schreiber is famous due to very good movie "Defiance", which is about two jewish brothers in time of the world war. It's based on real facts.

Anonymous said...

I love the humor between the lines about broken English. The "eye-seeing bitch" and the "rigid search" made me laugh so much.

Roman said...

their language (i mean Alex and Grandpa) is a subject of a separate discussion. They were speaking pure russian with no accent, but with very remarkable intonation or, maybe, one can use word dialect, which is specific for people from Odessa... unfortunately english subscriptions hardly represent it.

wei said...

awww... I wish I understand Russian so I can enjoy details like this...